Живий діалог про життя, кохання та творчість Архипа Куїнджі

17.10.2025

У стінах Маріупольського державного університету відбувся захід на честь видатного українського художника Архипа Куїнджі в рамках національного проєкту «Меморіал Куїнджі». Учасники долучилися до лекцій, презентацій та живого спілкування про життя й творчість митця, який змінив світове мистецтво своїми новаторськими техніками, зокрема неповторним зображенням місячної ночі.

Як зазначила співробітниця Маріупольського краєзнавчого музею Ольга Демідко, життя Куїнджі було сповнене яскравих історій кохання. Першим його коханням стало саме мистецтво, де він умів передавати емоції й грати зі світлом та фарбами. Друге кохання – дружина Віра Куїнджі – надихало художника на створення шедеврів. Ольга також розповіла про побут митця, його спільні хобі з дружиною та улюблені місця, що допомагають глибше зрозуміти його творчість.

Незважаючи на обмеження того часу, Куїнджі сміливо підписував роботи «Україна» та «Українська ніч», демонструючи мужність та спротив імперським наративам.

До повномасштабного вторгнення оригінали його картин можна було побачити в Художньому музеї імені А. І. Куїнджі – одному з культурних магнітів Маріуполя. На жаль, частина експозиції була втрачена під час бойових дій, а вцілілі картини були вивезені. Про історію музею та його колекцію учасникам заходу розповіла представниця Маріупольського краєзнавчого музею Наталія Арусланова.

Серед запрошених гостей заходу був керівник Музею Авангарду, колекціонер та галерист Юрій Комельков. Поділившись своїм багаторічним досвідом роботи з мистецтвом, він відзначив, що Архип Куїнджі був художником авангардного спрямування – у сенсі передовості та новаторства. Як приклад пан Комельков навів картину «Місячна ніч на Дніпрі», яка свого часу спричинила справжній фурор: бажаючі побачити її шикувалися у довгі черги.

«Я б точно відніс Куїнджі до авангарду – і не лише в межах супрематизму, кубізму чи абстракціонізму. Він не писав абстрактно у звичному розумінні, але якщо поглянути на роботу загалом, без деталей, вона справді наближається до абстрактного мистецтва: чорний фон і дві жовто-зелені плями», – зазначив Юрій Комельков.

Мистецтвознавець також підкреслив, що Куїнджі постійно експериментував та досліджував нові підходи: він вивчав хімічні реакції фарб, додавав фактуру до полотен за допомогою асфальту, шукати нові ефекти світла. Для демонстрації «Місячної ночі на Дніпрі» художник навіть розташував штучне освітлення так, щоб світло ніби слідувало за глядачем, куди б він не став. Магія його творчості захоплювала і земляків, і іноземних відвідувачів.

Цей захід нагадує нам: цінувати своїх, берегти історію та популяризувати видатних українців які творили світове мистецтво, не даючи привласнювати їхні імена країною-агресоркою.