Фінісаж пленеру мистецької ініціативи «Меморіал Архипа Куїнджі»

17.10.2025

У Києві відкрилася виставка — фінісаж пленеру в межах мистецької ініціативи «Меморіал Архипа Куїнджі»

У стінах Національної академії мистецтв України відбувся фінісаж пленеру, що став важливою подією мистецької ініціативи «Меморіал Архипа Куїнджі». Захід ще раз звернув увагу до постаті видатного художника світового рівня Архипа Куїнджі — митця, який народився в Маріуполі та залишив значний слід у розвитку українського і світового пейзажного живопису.

Меморіал Архипа Куїнджі має глибоку історію та непросту долю. Перша республіканська пейзажна виставка «Меморіал Куїнджі» відбулася у 1973 році в Маріупольському краєзнавчому музеї. Протягом десятиліть Меморіал проводився раз на п’ять років, збираючи найкращих пейзажистів сучасності, а перед початком повномасштабного вторгнення мав статус міжнародного. Проведення Меморіалу за межами тимчасово окупованого Маріуполя є глибоко символічним — це не лише мистецька подія, а й важливий акт збереження культурної спадщини та ментального зв’язку з рідним містом.

Пленер, що розпочався 19 вересня, став відправною точкою відновлення традиції Меморіалу. У ньому взяли участь понад 25 молодих митців та досвідчених художників, які об’єдналися заради продовження мистецької тяглості та переосмислення спадщини Архипа Куїнджі. Серед учасників — студенти Київського фахового коледжу прикладних наук, вихованці Позашкільного навчального закладу «Будинок дитячої творчості» Подільського району м. Києва, а також учні Київської дитячої школи мистецтв №3.

Під час фінісажу відбулося урочисте відкриття виставки та жива дискусія про роль мистецтва і видатних постатей у формуванні суспільних цінностей. Серед запрошених гостей: Юрій Вакуленко, український живописець, графік, віцепрезидент Національної академії мистецтв України, який розповів про роботи Архипа Куїнджі, що зберігаються в Національній галереї, та про вплив митців на формування візії країни. Юрій Комельков, керівник Музею Авангарду, почесний академік Національної академії мистецтв України, поділився думками про Куїнджі як про митця, що випередив свій час, і чиє бачення світла стало одним із джерел європейського модернізму.

Своїм поглядом поділилася також Юлія Демідова, проректор з науково-педагогічної роботи та молодіжної політики Маріупольського державного університету. Вона наголосила, що мистецькі спільноти, освітні осередки й самі художники стають тими, хто зберігає не лише твори, а й людей, адже культура — це насамперед про спільноту, про відчуття дому. До слова також були запрошені Діана Трима, директорка Центру збереження ідентичності ТОТ, та Євген Гнідкін, начальник відділу культурно-дозвіллєвої діяльності Управління культури і туризму Донецької ОДА.

Кульмінацією події стало нагородження переможців пленеру. Перше місце здобула Ірина Тимошенко (Київський фаховий коледж прикладних наук), друге — Неля Угро (Київський фаховий коледж прикладних наук), третє — Наталія Анохіна.

Робота Меморіалу Архипа Куїнджі на цьому не завершується. У майбутньому заплановано проведення додаткових мистецьких заходів і освітніх ініціатив, аби ім’я видатного українського пейзажиста залишалося символом сили мистецтва, стійкості й національної ідентичності.